reklama

Samovražda Krista 4. časť

V tretej časti sme sa snažili zistiť dôvod odsúdenia Ježiša. Avšak evanjeliá nám na túto otázku nedávajú spoľahlivú odpoveď. No ani časti príbehu, ktoré opisujú jeho ukrižovanie a zmŕtvychvstanie nie sú na tom lepšie. Dokonca úplne chýba opis najdôležitejšej udalosti z pohľadu kresťanstva - samotného zmŕtvychvstania.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (567)

Zomretý na kríži alebo v bezvedomí?

Ukrižovanie bola potupná poprava, ktorú praktizovali Rimania. Odsúdený umieral v bolestiach a dlho a často bola jeho smrť zapríčinená smädom. Podľa evanjelií sa však dozvedáme, že v prípade Ježiša nastala smrť veľmi skoro (ukrižovaný bol o tretej) a z kríža bol sňatý ešte pred západom slnka. Dokonca aj Pilát sa čudoval, že je už Ježiš na rozdiel od ostatných mŕtvy. "Pilát sa podivil, že už umrel; zavolal si stotníka a opýtal sa ho, či už dávno umrel." (Mar.15,44)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Táto skutočnosť znamená, že mal v skutočnosti veľkú šancu ukrižovanie prežiť. Je možné aj to, že špongia, ktorú niekto namočil do octu a podal mu ju mu ju na trstine, aby si Ježiš utíšil smäd, bola napustená nejakým narkotizačným prostriedkom.

Aj bodnutie vojaka kopijou do Ježišovho boku, či je už mŕtvy, skôr dokázala opak. Ježiš zomrel pred očami vojakov a keď videli z rany na jeho boky vytekať krv, pokladali to za dôkaz toho, že už je mŕtvy. No je to len dôkaz toho, že ešte fungoval krvný obeh, srdce bilo a teda aj žil. Z trojmetrovej vzdialenosti je len ťažké posúdiť, či postihnutý skonal. Ak niekto visí na kríži, nemôžete sa mu pozrieť do očí, ani nahmatať pulz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa teda medzi prítomnými nachádzal niekto, kto mal záujem zachrániť Krista, nemal až takú ťažkú úlohu. Stačilo ho len omámiť a mohol si byť istý, že ho zvesia z kríža ešte pred západom slnka, aby nebol porušený Mojžišov zákon, ktorý zakazoval ponechávať mŕtvych cez noc na dreve a prikazoval ich pochovanie. (5.Moj21,23)

Túto teóriu rozvádza vo svojej knihe bývalý šéf anestéziologického oddelenia v Glasgowskej Royal Infirmary, Dr. W.B. Primrose a predpokladá, že bol Ježiš uložený do hrobu ešte živý.

Otázka toho, či Ježiš skonal na kríži alebo ukrižovanie prežil, je však pre náboženstvo nesmierne dôležitá. Lebo ak sa nekonalo jeho skonanie na kríži a Kristus sa nachádzal len v bezvedomí, tak nemohlo byť ani zmŕtvychvstanie. A ak nebola jeho obeť, nemohlo byť ani vykúpenie a znamená to, že sa miliarda kresťanov modlí zbytočne a nemá kto za nich v nebi orodovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Smrť Krista a jeho následné vzkriesenie, tvorí totiž základné piliere kresťanstva.

Zmŕtvychvstanie

Táto otázka je rovnako dôležitá ako otázka jeho smrti. Lebo kým doteraz sme písali o Ježišovi ako o človeku z mäsa a krvi, tak od okamihu jeho vzkriesenia ide o boha, lebo by to bol prvý smrteľník v histórii, ktorému by sa podarilo prežiť svoju smrť. Aj táto otázka je základným pilierom kresťanstva, pretože ako v každom náboženstve, aj tu sa nám ponúka nádej na posmrtný život a Ježišove zmŕtvychvstanie je používané ako dôkaz toho, čo očakáva každého bohabojného kresťanstva - život po smrti a rezervované miestečko v nebeskom raji.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by sa nekonalo zmŕtvychvstanie, prišli by sme o jediný príklad v histórii, v ktorom sa potvrdila náboženská teória, ktorej verí miliarda ľudí. Tak ako povedal Pavol "A ak Kristus nebol vzkriesený, tak je prázdne naše kázanie, prázdna je aj vaša viera." (1.Kor.15,14)

Ak si prečítame zo svätého písma, tak nás ako prvé zarazí fakt, že zmŕtvychvstanie prebehlo nepovšimnuté. Nie sú svedkovia. Príbeh, ako si ho dnes veriaci predstavujú (a nie je potvrdené žiadnym evanjeliom) sa mohol odohrať totiž úplne inak. Trebárs aj tak, že Kristus bol pochovaný v bezvedomí, neskôr sa v chladnej jaskyni prebral, odvalil kameň, ktorým bola jaskyňa zavalená a niekam sa bežal schovať.

Táto teória nie je vôbec nová a z údajného zmŕtvychvstania si robil posmech už aj Goethe. Niektoré teórie idú ešte ďalej a predpokladajú, že Ježiš po prebratí sa z bezvedomia utiekol do Indie, kde pôsobil pod menom Yuz Asaf, konal zázraky a v hlavnom meste severoindického Kašmíru Srinagar sa nachádza jeho skutočný hrob. Nebolo by to nič prekvapujúce, ak si uvedomíme, že to bol odsúdenec na smrť.

Čo sa vlastne podľa biblie stalo

Ako prvá k hrobu prišla Mária Magdaléna a uvidela prázdny hrob. Odbehla pre Petra a ešte nejakého učeníka, ktorého meno biblia neuvádza, len to, že ho Ježiš miloval. Tí sa presvedčili o prázdnom hrobe a odišli. Mária Magdaléna sa však do hrobu vrátila a uvidela 2 anjelov v bielych rúchach. Potom uvidela aj Ježiša, ale nespoznala ho. Myslela si, že je to záhradník, dokonca ho obvinila, že odniesol Ježišovo telo. Až potom ho spoznala a on jej povedal, aby ho nezdržovala, pretože vstupuje za nebeským otcom a má to bežať oznámiť ostatným učeníkom.

Takto sa to odohralo podľa Jána. Na tejto epizódke nám najviac padne do očí fakt, že sa Mária Magdaléna nachádzala v Ježišovom hrobe, do ktorého prišla hľadať Ježiša, no napriek tomu, keď Ježiša videla, ho nespoznala a poplietla si ho so záhradníkom. Pri anjeloch si ale nebola na pochybách. Snáď by to aj dávalo priestor na rôzne špekulácie, či dotyčná osoba bola vôbec Ježiš a keby aj bola, dokazovalo by to len to, že ukrižovanie prežil, no má to jednu chybičku na kráse. Mária Magdaléna je ako svedok absolútne nedôveryhodná. Bola totiž šibnutá, slušne povedané, vážne duševne chorá. (Mar16,9) Predtým jej Ježiš totiž vyhnal z tela 7 démonov.

Markova verzia sa od Jánovej trochu líši. Prázdny hrob objavili tri ženy. Mária Magdaléna, Mária Jakubova (teda to musela byť súčasne aj matka Ježiša Krista) a Salome. V hrobe našli sedieť (cudzieho) mladíka, ktorý im oznámil, že Ježiš vstal, nie je tam a majú to oznámiť ostatným učeníkom, že šiel napred do Galilei, kde ho uvidia. (Mar16,6-7)

Takže v tejto verzii už nie je Mária Magdaléna sama, ale máme tu hneď tri ženy. Nespýtali sa mladíka ani na meno ani na dôvod, čo hľadá v hrobe, no mladík bol zrejme jediný, ktorý videl Ježiša vstať. Je zaujímavé, že mladík nepoužil slovné spojenie "vstal z mŕtvych", ale len "vstal". Na rozdiel od Jánovho evanjelia sa už neponáhľa za svojim otcom na nebesia, ale do Galilei, kam ide napred. (Zrejme mal Ježiš veľmi naponáhlo, lebo nechcel riskovať, že nepodarené ukrižovanie bude musieť postúpiť znova, keď ho chytia. Galilea sa mu zrejme zdala bezpečnejším útočiskom.)

Podľa Lukáša ženy, ktoré objavili prázdny hrob sa volali Mária Magdaléna, matka Jakubova (teda aj Kristova), nejaká Johana a ostatné. Tie uvideli v hrobe 2 mužov v žiarivom rúchu, ktorí upozornili ženy na jeho proroctvo, podľa ktorého musí na tretí deň vstať z mŕtvych. (Luk24,7)

Znova tu máme inú verziu. Podľa Lukáša to muselo byť min. 5 žien, ktoré objavili prázdny hrob. V tomto evanjeliu si všimneme malej chybičky. Neboli to tri dni po poprave, kedy mal Ježiš podľa vlastného proroctva vstať z mŕtvych. V tomto sú pisatelia evanjelií zajedno. Od jeho popravy po zmŕtvychvstanie ubehol len jeden deň. No oveľa viac je zarážajúci fakt, že ani jeho vlastní učeníci neverili v jeho zmŕtvychvstanie, jedine Peter sa šiel presvedčiť na vlastné oči a sa tomu divil, keď uvidel prázdny hrob. No podobne ako v predošlých verziách, dokazuje to len to, že v hrobe nebol. Nič viac, ani menej.

Podľa Matúša, to boli len dve ženy, ktoré objavili prázdny hrob. Mária Magdaléna a ešte nejaká iná Mária. Objavenie prázdneho hrobu sprevádzalo zemetrasenie lebo kameň z hrobu prišiel odvaliť sám anjel z neba. Slová, ktoré ženičkám oznámil boli podobné ako pri Markovej verzii, akurát ako kráčali po ceste za Kristovými učeníkmi z radostnou správou stretli hádajte koho? Ježiša Krista osobne a zopakoval im odkaz, ktorý už počuli od nebeského posla, že ide do Galilei napred a tam ich počká.

Táto verzia je tak mystická, že je to zrejme len ocukrovaná verzia Markova. Akurát z mladíka urobil anjela a pridal zemetrasenie. Použil aj výraz vstal z mŕtvych, však obyčajné slovo "stal" by náhodou mohlo u niekoho evokovať myšlienku, že si v hrobe len trochu pospal a aby to bolo emocionálnejšie pridal aj objímanie a bozkávanie nôh spasiteľovi. Dúfajme len, že ženičky, ktoré mali vtedy so sebou aj účinné dezinfekčné prostriedky svojej doby (Luk,23,56) boli natoľko duchaprítomné, že ošetrili božieho syna. Myrha, ktorou bolo ošetrené Kristovo telo aj pred uložením do hrobu je účinné anestetikum a aloe má dezinfekčný a protizápalový prostriedok a urýchľuje hojenie rán.

Zaujímavé je aj Matúšovo označenie "ešte nejaká iná Mária" (Mat16,1). Ak tá iná Mária bola matka Jakubova, ako je to všade v iných evanjeliách spomenuté, muselo ísť súčasne aj o matku Krista. Zrejme v tej dobe ešte nemali bohorodičku v takej úcte ako je tomu teraz.

A ešte jedna pripomienka, v tej dobe sa v Jeruzaleme žiadne zemetrasenie nekonalo. Určite by sa o tom zachovali historické záznamy.

Prečo sa Ježiš po zmŕtvychvstaní skrýval

Však udalosť, ktorú predtým ohlasoval na plnú hubu sa konečne stala. Naplnilo sa nielen jeho ale aj starozákonné proroctvo a napriek tomu sa musel so svojimi učeníkmi zo strachu stretávať za zamknutými dverami. (Jan20,19)

On, ktorý si vedel zinscenovať také veľkolepé, krvavé finále konca jeho pozemského života, spáchať grandióznu samovraždu mal zrazu strach sa objaviť na verejnosti?

Však sa mu naskytla jedinečná príležitosť zahanbiť všetkých neprajníkoch a už sa nemusel obávať ako boží syn, ktorý vstal z mŕtvych ani Rimanov ani chrámových kňazov. Stačilo sa len zamávať z nebeského obláčku Pilátovi či Kaifášovi, tak ako to mal predtým aj v úmysle. "Uvidíte Syna človeka sedieť na pravici Moci a prichádzať na nebeských oblakoch." (Mat26,64) Dokonca sa chvastal "Daná je mi všetka moc na nebi a na zemi." (Mat28,18)

Otázka znie. Môže Kristus, ktorý sa skrýval pred svojimi nepriateľmi a zmizol tak, že ho už nikto nikde neuvidel, byť synom všemohúceho boha?

Prečo si nepripustiť jednoduchú možnosť, že žiadne zmŕtvychvstanie sa nekonalo, zvlášť ak nám biblia podávaj aj dôkaz, že jeho "zmŕtvychvstalé" telo bolo hmotné a malo bežné ľudské fyziologické potreby. (Pri Tiberiadskom mori vyzval učeníkov aby si ho prezreli a jedol spolu s nimi ryby.) Je len jediná osoba, ktorá ho videla vznášať sa cez dvere a to bola psychicky chorá Mária Magdaléna.

"39Pozrite na moje ruky a nohy, že som to ja. Dotknite sa ma a presvedčte sa, že duch nemá kosti a mäso, ako vidíte, že ja mám. 40Keď to hovoril, ukázal im ruky a nohy. 41A keď od radosti ešte neverili a divili sa, povedal im: Či máte tu niečo zjesť?" (Luk16,39-40-41)

Záver

Prečo si nepripustiť, že príbeh Ježiša je síce dojemný a strhujúci, ale stále je to príbeh človeka, ktorý bol len obeťou náboženských predstáv tej doby. Človeka, ktorý uveril svojim predstavám o sebe a bohu a na tieto predstavy aj doplatil. Aj keď sa zmierime s tým, že Kristus nebol bohom, ani spasiteľom, aj keď ho budeme pokladať len za buriča, vandala či starovekého hipisáka, stále to nič neuberá na kráse a pútavosti tohoto príbehu a ostane navždy zapísaný v kultúrnom dedičstve ľudstva a hlavne v našich srdciach.

Literatúra:

Biblia

Úvod do Nového zákona od Joerga Siegera

A biblia sa predsa mýli od Johannesa Maria Lehner

Ivan Bella

Ivan Bella

Bloger 
  • Počet článkov:  132
  •  | 
  • Páči sa:  3x

SZČO Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu