reklama

Samovražda Krista 3. časť

Aj v druhej časti, rovnako ako v prvej, sa dozvedáme, že Ježiš jednal podľa určitého vopred pripraveného plánu a od samého počiatku si bol vedomý svojho poslania. Jeho správanie bolo veľmi opatrné a vystríhal sa čohokoľvek, čo by mohlo tento zámer prekaziť, i keď vedel, že na konci bude nasledovať jeho smrť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (58)

(Alebo to bolo naopak? Nebolo dôvodom jeho správania sa práve istota, že z úlohy ktorá mu vo veľkonočnom predstavení pripadla, vyviazne živý a zdravý?)

V tejto časti sa budeme pýtať svätého písma, čo sa mu kládlo za vinu a či to bola skutočná príčina jeho odsúdenia a popravy.

Bol Kristus popravený, lebo sa vyhlasoval za mesiáša?

Nie. Aj keď sa nám to tak evanjeliá snažia podať. Tituly, ktorými sa nechal oslovovať neboli v tej dobe pokladané za bohorúhačstvo. Rabín Hyam Maccoby tvrdí, že v tej dobe tento titul patril ku kráľovskej hodnosti a nie k božstvu. Aj titul "syn boží" bol svetským oslovením (nie pre gnostikov) a bežne sa používal. Označovali ním kráľov, ale aj obyčajných židov, či dokonca nežidov. Aj označenie Kristus nebolo v tej dobe božským titulom. Znamená to "pomazaný" a označoval sa tak židovský úradník, ktorý pred nástupom do funkcie prijal pomazanie olejom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dokonca aj rímsky úradníci mohli byť oslovovaní "kazateľ mesiáš".

Týmto osloveniam sa dostalo božských pôct až oveľa neskôr, nástupom kresťanstva. Jedno z desiatich prikázaní zakazuje totiž uctievať človeka ako božstvo. V tej dobe mali tieto oslovenia iný význam.

V tej dobe bol odpor voči Rímu veľký a židia nemali najmenší dôvod, zabiť niekoho len preto, že sa vyhlasoval za mesiáša (spasiteľa). Práve naopak, dúfali by, že ich oslobodí spod rímskeho jarma a ctili by si ho. Každého buriča v tej dobe oslovovali "mesiáš" alebo aj "kráľ židov" bez ohľadu, či pochádzal z kráľovského rodu alebo nie.

V celej židovskej histórii nie je zaznamenaný jediný príklad, aby bola obžalovaná osoba, ktorá sa vyhlasuje za božieho syna. Ak by sa však niekto vyhlasoval za boha všemohúceho, tak to by malo už vážne následky. Bolo by to modlárstvo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bol popravený, pretože sa nazval kráľom?

V Markovom a v Matúšom evanjeliu položil Pilát Kristovi otázku. "Či si Ty kráľ židovský?" Ježiš sa však s tým nestotožnil a odpovedá "Ty hovoríš" (Mar15,2)

Podľa pisateľov evanjelií to bol dostatočný dôvod, aby poslali sudcovia Ježiša na smrť. No Ježiš sa však s týmto titulom nikdy nestotožnil, nevyhlasoval sa za kráľa a ani v evanjeliách sa nespomína, že by si tento titul nárokoval.

Vtedajší svet bol plný rôznych rojkov, mesiášov a vyháňačov diabla a boli vrchnosťou pokladní za neškodných. Mohli sa mocní tej doby obávať židovského kráľa, ktorý prišiel do mesta na oslovi a s neozbrojeným sprievodom? (Jedine Peter nosil meč, no ten smel nosiť zbraň, lebo mal rímske občianstvo.) Nie nemohli, Kristus pre nich nepredstavoval žiadnu hrozbu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aký mohol byť skutočný dôvod odsúdenia Krista

Ani jeden z dôvodom, ktoré nám podsúvajú evanjeliá neobstojí a pravdepodobne tu bol ešte tretí, skutočný dôvod, ktorý nebol pisateľmi evanjelií spomenutý, pretože im nezapadal do náboženskej koncepcie. Namiesto toho sa nám podsúva akási náhoda, akože nič neurobil a nevedeli čo s ním a tak ho ukrižovali, lebo si to žiadal dav, ktorý zase poštvali kňazi. Pilát sa nám tu predstavuje ako dobrák, ktorý nechcel, ale predsa len vyhovel davu a splnil to, čo dav žiadal a umýva si ruky.

Vtedajšie židovské zákony boli veľmi prísne a hlavne nespravodlivé. Ak bol niekto odsúdený na smrť, mohlo to mať z dnešného pohľadu malichernú, smiešnu či zahanbujúcu príčinu, ktorá by nemusela byť hodná, aby sa spomínala v evanjeliách. Podľa Pilátovho konania sa však dá usudzovať, že to nebol žiadny priestupok voči rímskemu právu. Židia v tej dobe nemohli popravovať a ak niekoho odsúdili na smrť, každú popravu musel schvaľovať rímsky prefekt a aj ju vykonávali Rimania. Zľakol sa Pilát davu alebo sa obával nepokojov, ktoré by jeho rozhodnutie oslobodiť Krista mohlo spôsobiť?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No je tu aj tretia teória, ktorú rozvádza vo svojej publikácii jeden ruský ekonóm (meno som už zabudol). Pilát nenávidel židov, ich kultúru a hlavne náboženstvo. Svoj pobyt v Palestíne pokladal za trest a mohol chcieť nenávidených židov zosmiešniť, či im dokonca aj vyrobiť z tejto tragikomickej figúrky spasiteľa, na ktorého židia tak túžobne čakali. Rozvrat, ktorý by to spôsobilo by určite vedel politicky využiť vo svoj prospech. O to zvlášť, že učenie tohto potulného kazateľa - kúzelníka a budúceho spasiteľa bolo v rozpore so starým zákonom, posvätnou knihou skostnateného judaizmu, ktorý tak nenávidel.

Táto teória má však jeden veľký nedostatok. Ježiš bola príliš bezvýznamná figúrka, aby bol zapojený do mocensko-politických hier tej doby. Bol to len jeden z potulných kazateľov, akých boli v tej dobe v Judei stovky. Na zosmiešnenie židov mu postačil len nápis, ktorý prikázal pribiť nad Krista na kríž - Kráľ židov.

Ak si prečítame Kristov hysterický prejav na procese, v ktorom seba neváhal označiť za vládcu zeme a neba, bude najpravdepodobnejšou príčinou odsúdenia modlárstvo, aj keď priamo seba neoznačil za boha všemohúceho, mohli si veľkňazi jeho slová takto vysvetliť.

Je to len úvaha, ktorá nemusí byť pravdivá, no práve medzery z Kristovho života a medzery v udalostiach ktoré popisujú, dávajú priestor k podobným teóriám. Popri náboženskom sa musel odvíjať aj iný príbeh, ktorý nedbanlivo skorigované texty evanjelistov len naznačujú. No obávam sa, že pravda, ktorá má ostať veriacim skrytá, môže byť veľmi banálna a jej prípadné odhalenie by spôsobilo oslabenie kresťanstva ak nie jeho zánik.

V 4. poslednej časti, ktorá vyjde po polnoci, sa pozrieme na priebeh ukrižovania a zmŕtvychvstania, tak ako ho popisuje sväté písmo.

Ivan Bella

Ivan Bella

Bloger 
  • Počet článkov:  132
  •  | 
  • Páči sa:  3x

SZČO Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu